名古屋大学総合保健体育科学センター

HOME > お知らせ > 学生さんへ > 2025年度特殊健康診断(有害化学物質取扱者)のお知らせ

2025年度特殊健康診断(有害化学物質取扱者)のお知らせ

学生さんへ

2025/09/18

9月17日(水)9:00以降のWeb調査について
9月17日(水)9:00以降入力分は、入力内容が印字された「作業条件の簡易な調査」用紙の配布はできません。代わりに「作業条件の簡易な調査」用紙(様式のみ)をこちらからダウンロード・印刷・手書きでの記入をお願いいたします。

English

Regarding Web Submissions After 9:00 AM on Wednesday, September 17
Please be advised that for any submissions made after 9:00 AM on Wednesday, September 17, we will no longer provide printed copies of the “Simple Survey on Working Conditions” with your entered information.
Instead, we kindly ask you to:
・Download the blank survey form from the link provided,
・Print it out, and fill it in by hand.
We appreciate your understanding and cooperation.

2025年度 特殊健康診断(有害化学物質取扱者)のお知らせ  ※上記PDFの内容と同じです。

令和6年4月から施行された労働安全衛生規則等により、危険有害性を示す化学物質等の取扱いについてリスクアセスメントを実施することが強化されました。(環境安全衛生管理室

対象者
□過去1年以内の実験・実習で有害化学物質を取り扱っている学部生、大学院生及び研究生でWeb調査を行い、特殊健康診断が必要と判断された方
□取り扱い物質はこちらを参照してください。
※調査時点で有害化学物質を取り扱っていない方は対象外です。

Web調査・予約
保健管理室ホームページにてWeb調査を行う
Web調査期間:9月1日(月)9:00~ 9月17日(水)9:00
保健管理室ホームページからWeb調査を行ってください。
※機構アカウントが必要です。ログイン後、「物質取扱状況」をクリックしてください。
※Web入力期間内に必ず入力を行ってください。後日、ご入力いただいた「作業条件の簡易な調査」用紙をご自身の所属学部研究科より配布いたします。
※特殊健康診断の受診が必要かどうかをWeb調査の入力内容で判断するため、入力期間終了後でも10月7日(火)までに必ずご入力ください。
ただし、9月17日(水)9:00以降入力分は入力内容が印字された「作業条件の簡易な調査」用紙の配布はできません。代わりに「作業条件の簡易な調査」用紙(様式のみ)を保健管理室ホームページからダウンロード・印刷・手書きでの記入をお願いいたします(様式はこちら)。

Web調査で特殊健康診断対象者と判定された学生
Web調査入力後ダウンロードボタンが表示されるので、学生特殊健康診断(有害)受検票をダウンロード、A4サイズで印刷してください。
※下記の予約期間内に学生特殊健康診断(有害)受検票のダウンロードを行ってください。期間を過ぎるとダウンロードができなくなります。ダウンロード後、A4用紙に印刷をお願いいたします。
※期間内にご入力いただいた「作業条件の簡易な調査」用紙を特殊健康診断までに配布いたしますので、当日に持参してください。
※特殊健康診断後、「作業条件の簡易な調査」用紙の「担当教員確認欄」に担当教員の押印またはサインを受け取り、研究室または所属部局にて保管をお願いいたします。  保管期間について
Web調査入力後、そのまま特殊健康診断の予約を行う
予約期間:9月1日(月)9:00~ 10月7日(火)12:00
予約のみを行う場合は、特殊健康診断(放射線従事者)の予約サイトよりご予約ください。

※学生特殊健康診断を受診するには、定期(一般)健康診断の受診が必要です。
定期(一般)健康診断を受診していない方は保健管理室ホームページをご確認ください。
→お知らせ →「放射線従事者・有害化学物質取扱者で4月の定期健康診断を
受けていない学生の健康診断」 

Web調査で特殊健康診断対象外と判定された学生→特殊健康診断の受診は不要
期間内にご入力いただいた場合、後日「作業条件の簡易な調査」用紙を配布いたしますので、「担当教員確認欄」に担当教員の押印またはサインを受け取り、研究室または所属部局にて保管をお願いいたします。  保管期間について

日時・会場・持ち物
日時:10月 8日(水)、9日(木)両日ともに13:30~15:30(予約制)
□会場:保健管理室 1階入口よりお入りください
□持ち物:
・学生特殊健康診断(有害)受検票 ※A4用紙に印刷してお持ちください
・「作業状況の簡易な調査」用紙  ※印字されていない箇所はご自身で記入してお持ちください。
・学生証

注意事項
□学生特殊健康診断(有害)受検票(A4用紙に印刷)、「作業条件の簡易な調査」用紙をお持ちでない場合は特殊健康診断を受けることができません。スマートフォンなどのデジタル機器での健康診断に対応していないためご協力をお願いいたします。
□学生特殊健康診断を受診するには、定期(一般)健康診断の受診が必要です。定期(一般)健康診断を受診していない方は保健管理室ホームページをご確認ください。
→お知らせ →「放射線従事者・有害化学物質取扱者で4月の定期健康診断を
受けていない学生の健康診断」

Notice of Special Health Checkup for Handlers of Hazardous Chemicals (FY2025) 
*This corresponds to the content of the PDF above.

Due to the amendments to the Industrial Safety and Health Regulations enforced in April 2024, the implementation of risk assessments for the handling of hazardous chemical substances has been strengthened (Environment, Health & Safety Office).

Eligible Participants
□Undergraduate, graduate, and research students who have handled hazardous chemical substances in experiments or practical training within the past year, and who have been identified as requiring a special health checkup based on the results of a web-based survey.
□For details on the substances handled, please refer to HERE.
*Individuals who are not handling hazardous chemical substances at the time of the survey are not eligible.

Web Survey & Reservation
□Please complete the web-based survey on the Health Administration Office website.
Survey Period:
From 9:00 AM on Monday, September 1 to 9:00 AM on Wednesday, September 17
Access the Health Administration Office website and complete the Web Survey during the above period.
* A university account is required. After logging in, please click on “Chemical Handling Status.”
* Be sure to complete the web input during the designated period.
Later, a printed copy of the “Simple Survey on Working Conditions” based on your input will be distributed by your affiliated faculty or graduate school.
* Whether you need to undergo the special health checkup will be determined based on the content entered in the web survey. Therefore, even after the input period ends, you must complete the input by Tuesday, October 7.
However, if you enter your information after 9:00 PM on Wednesday, September 17, the printed “Simple Survey on Working Conditions” form will not be distributed.
Instead, please download, print, and fill out the blank “Simple Survey on Working Conditions” form by hand from the Health Administration Office website (the form will be available after Tuesday, September 17).

Students Identified as Requiring a Special Health Checkup via the Web Survey.
After completing the web survey, a download button will appear. Please download the Special Health Checkup (Hazardous Substances) Examination Form for Students and print it on A4-size paper.
* Please make sure to download the examination Form during the designated reservation period. After the period ends, the download will no longer be available. After downloading, print the ticket on A4 paper.
The “Simple Survey on Working Conditions” form submitted during the input period will be distributed before the special health checkup. Please bring it with you on the day of the checkup.
After the special health checkup, please obtain the stamp or signature of your academic supervisor in the “Supervisor Confirmation” section of the form.
Then, keep the completed form in your laboratory or affiliated department.
Retention Period of Documents

After completing the web survey, proceed directly to make a reservation for the special health checkup.
Reservation Period: From 9:00 AM on Monday, September 1 to 12:00 PM on Tuesday, October 7
For reservation only, please use the dedicated booking site for special medical examinations (radiation workers).
* To undergo the Special Health Checkup for Students, you must first complete the Regular (General) Health Checkup.
If you have not yet received the Regular (General) Health Checkup, please refer to the Health Administration Office website for more information.
→ Notices → “Health Checkup for Students Engaged in Radiation Work or Handling Hazardous Chemicals Who Did Not Undergo the Regular Health Checkup in April”

the Web Survey → No need to undergo the special health checkup.
If you completed the web survey during the designated period, the “Simple Survey on Working Conditions” form will be distributed at a later date.
Please obtain the stamp or signature of your academic supervisor in the “Supervisor Confirmation” section, and keep the form in your laboratory or affiliated department.
Retention Period

Date, Venue, and What to Bring
Date: Wednesday, October 8 and Thursday, October 9, Both days: 13:30–15:30 (Reservation Required)
□Venue: Health Administration Office  Please enter from the 1st floor entrance.
□Items to Bring:
1. Student Health Checkup Form for Hazardous Substances
 Please print on A4-size paper and bring it with you.
2. Simple Survey on Working Conditions
 Please fill in any blank sections yourself and bring the completed form.
3. Student ID Card

Important Notes
□Students who do not bring the printed Student Health Checkup Form for Hazardous Substances (A4 size) and the Simple Survey on Working Conditions form will not be able to undergo the special health checkup.
Please note that digital devices such as smartphones are not accepted for the health checkup. We appreciate your cooperation.
□To undergo the Special Health Checkup for Students, you must first complete the Regular (General) Health Checkup. If you have not yet received the Regular (General) Health Checkup, please check the Health Administration Office website for details.
→ Notices → “Health Checkup for Students Engaged in Radiation Work or Handling Hazardous Chemicals Who Did Not Undergo the Regular Health Checkup in April”

ACCESS

アクセス

住所・電話番号
〒464-8601 名古屋市千種区不老町
Tel 052-789-3970
Fax 052-789-5242
hokekan@t.mail.nagoya-u.ac.jp
地下鉄でお越しの場合
地下鉄名城線「名古屋大学」より保健管理室徒歩3分
お車でお越しの場合
豊田講堂前のゲートから入構してください
教養教育院保健室(東山キャンパス)
〒464-8601 名古屋市千種区不老町
Tel 052-789-3520
夏季休業、冬季休業、健康診断などにより不定期に閉室することがありますのでお問い合わせください。
保健管理室分室(鶴舞キャンパス)
〒466-8550 名古屋市昭和区鶴舞町65番地
Tel 052-744-2973
夏季休業、冬季休業、健康診断などにより不定期に閉室することがありますのでお問い合わせください。

LINK

リンク集

Designed by WEBLIC合同会社